3D Animasyon film


3D Animasyon birkaç fotoğrafın arka arkaya hızlı şekilde gösterilmesi ile elde edilmiş olan hareketli görüntüsü olarak bilinmektedir. Geçmişteki animasyonlar birkaç kağıda istenilen resimlerin çizilmesiyle beraber kağıtların hızlı bir şekilde geçirilmesi ya da bir çember içerisine konarak döndürülmesiyle yapılmaktaydı.
2D animasyon tekniği ile saniyede 12 defa çizilip yapılır. Limited animasyon tekniğindeyse daha az kare ile çizilir. Animasyon filmine başlamadan önce karakter tasarımları, senaryonun storyboard çalışmasıyla, en sonda layout çalışması yapılır. Profesyonel bir animasyon filmine başlamak isterseniz, bu saydıklarımızı yapmanız gerekmektedir. Genellikle kategorize etmek istenilirse, 3D, stop motion, 2D, cut-out en yaygın teknikleri yapılmaktadır.
3D Animasyon Nedir?
3D animasyon, bilgisayarın ilerlemiş olan teknolojisini kullanarak, özel yazılımlar ile 3 boyutlu vektörlerin kullanılmasından elde edilebilen hareketli görüntülerdir. Bu işlemleri yapanlar ise genel olarak animatör olarak adlandırılmaktadır. Zaman geçtikçe ilerleyen teknoloji ile beraber 3 yazılımlı vektöreller ile 3 boyutlar meydana getirilmekteydi. Bu işlemse bir heykeltıraşın heykel yapımına benzemektedir. Buda modelleme olarak isimlendirilir. Daha sonrasındaysa bu modele de renk bilgileri işlenir, bu durumda dokulandırma olarak isimlendirilmektedir. Daha sonrasında olan aşamadaysa harekete geçirilecek olan neyse düzenekler kurulmaktadır. Canlılar ile alakalı 3D animasyon yapımlarında genellikle bu aşamalarda sanal bir iskelet sistemi oluşturulmaktadır. Bu yapı vektörlerinde ise animatörün, isteğine bağlı olarak yeniden konumlandırılmasını sağlar. Bu durumda ise sanal 3 boyutlu hareketler yapılır.
Ortaya çıkan ve 3 boyutlu vektörel yapıların, gerçek hayat ile benzerliğinin olmasını amaçlayan, sanal kamera ve ışıklar oluşturulmaktadır. Bu aşamalardan sonra bilgisayardaki yazılım, vektörel hakkında olan bilgiler ve matematiksel bir şekilde yorumlayarak, 2 boyutlu piksellerden resimler oluşturulmaktadır. Gelişen teknoloji ile beraber 3 boyut canlandırmalarda doğada da taklidi zor olan durumlarda yeni yazılımlar geliştirilmiştir. Örnek verecek olursak, günümüzde yanan bir nesne üzerinde ateş fumefxgibi özel yazılımlar ile fizik kurallarına uygun olacak bir şekilde yapılabilmektedir.
Şimdiki zamanda 3D olan animasyonları içerisine alan mimari görselleştirmelerinde, medikal sunumlara, bilgisayar oyunlarından tutun sinema filmlerine kadar birden fazla alanda kullanılır. Bazı uzun olan metrajlı filmler tamamen 3D animasyon olarak hazırlanır. Toy Story, 1995 senesinde ilk animasyon filmi olarak bilinmektedir. 3 Boyutlu animasyonların hazırlanırken kullanılan yazılımlardan bazıları ise 3DS Max, Houdini, Cinema 4D, Maya ve Lightwave’dir.
3D Animasyon Nasıl Yapılır?
3D animasyon yapabilmeniz için başlıca kullanacağınız programlar; AutoDest 3DS Max, Blender, MaxonCinema 4D, Autodesk Maya, Rhino, Zbrushvb olarak programlar bulunmaktadır. 3D animasyon yapabilmeniz için görsel algıların fazlasıyla gelişmiş olması gerekir. Nesne, canlı gibi olan görsellerin sanal bir ortamda gerçekçi ölçüler ile derinliğe sahip bir hale getirilmesinde 3D modelleme denilir. Başarılı bir 3D modelleme yapılması için, yalnızca program bilgisi yeterli olmamaktadır. Modelleme yapılan canlı ya da nesnenin anatomik yapısının kesinlikle bilinmesi gerekmektedir. Fakat bu şekilde de gerçeğe uygun olan bir modelleme gerçekleştirilebilmektedir. 3D animasyon yapabilmeniz için ilk olarak öykü, hikaye, fikir veya genel anlamı ile senaryo olması gerekmektedir. Ardından da senaryoya, konsepte uygun olan görsel tasarım çalışmasına, modellemelere başlanılabilmektedir. Tüm aşamaların birbirine bağlı olacak şekilde ilerlemesi gerekmektedir. Modelleme her daim uzun bir iştir ve üzerinde uzun bir süre çalışılması gerekmektedir. Müşteri beklentilerinin tam karşılanması içinde tüm aşamalardaysa onaylı bir şekilde ilerler. Buna göre de senaryo oluşturulup güzel bir şekilde planlı olacak şekilde ilerledikçe genel tasarım olarak anlaşılacağı şekilde, müşteriye tasarım çalışmalarının tanıtımı sunulmaktadır. Müşteriden gelen yorumlara göre de tüm süreçlerde onay öncesinde revizyon yapılır.
3D modelleme kendi alanlarında parçalara ayrılmaktadır. Nedeniyse modellemenin zor olması olmaktadır. Örnek olarak karakter modelleme de içi ayrı olan sert kenarlara sahip olan mekanik modellemeler de ayrı çalışan gruplar bulunur. 3D modelleme yapabilmeniz için uzun bir süre eğitimlere girmeniz, kendinizde bol bir şekilde çalışarak eğitiminize ek bir şekilde destek vermeniz gerekmektedir.
3D Animasyon ve VideoSanat
Kendi alanlarında uzman olan kişilerden her biri farklı bölümlere ayrılmaktadır. 3D animasyon yetenek dahilerinen olan, ZeynalAdıgozalovla, dünya standartların çok yüksek kaliteli bir şekilde ses getiren ve estetik projelere de iyi bir şekilde hayat veriyor. Zeynal sadece Türkiye ve Azerbaycan’da da değil, tüm dünya üzerinde büyük beğeni toplamış olan başarılı 3D animasyon projelerini gerçekleştirmiştir.
Tanıtım Amaçlı Animasyonlar
Günümüzde internetin hızlı bir şekilde gelişmesi ile beraber birçok insanın dikkatini çeken web tabanlı yazılımlar sayesinde de farklı projelerin hayata geçmiş olması, binlerce kişinin de takip etmiş olduğu platformlar ortaya çıkmıştır. Bunlardan birisi ise youtube gibi kanallarda yapılmış olan birkaç dakikalık videolar, broşür, sayfalarca yazılan metinlerden çok daha büyük bir etki yaratıyor. Bu platformlar ile videoya ev sahipliği yaptığından, firma tanıtımları içinde çekilmiş olan kurumsal videoların binlerce insana ulaşmasına olana sağlanıyor. Bu platformlar ise yüksek bir oranda eğlence amaçlı olmasını göz önüne alırsak, firmaların eğlenceli animasyonlar yaptırarak, firma tanıtımlarını tercih etmesi daha iyi bir şekilde olacaktır.
Nesneleri Üç Boyutlu Nasıl Görürüz?
Basit bir nesneyi 3D olarak algılayabilmeniz için gerekli olan şartlar; iki gözün olması, nesnenin gözlere olan uzaklığı, nesnenin kendi çapında olan konumlandırma şekli, paralax, kendi hareketimiz olarak ayrılmaktadır. İki gözümüzün olması 3D görüşü peki nasıl arttırır? Aslında iki gözünün olması bizlere nesneler arasında alan derinliği vermektedir.
İki Gözümüzün Olması
İki gözümüzle bir yere odaklandığımız zaman diğer nesneler bulanıklaşmaktadır. Odaklanılan nesneler tam olarak net bir şekilde görünmektedir. Gözlerimizin tek bir nesneye odaklanabilmesi içinse birbirine doğru, odaklanacağımız nesneye veya yere göre de her metrede 0.25 cm birbirine yakınlaşarak uzaklaşmaktadır. Parmağınızı tam gözünüzün önüne getirdiğiniz zaman ki şaşılaşmanın nedeni de budur.
Nesnenin Gözlere Olan Uzaklığı
Nesnelerin gözümüze gelen uzaklığını anlamamız için, nesneye ve çevresinde olanlara ayrı bir şekilde odaklanılması gerekmektedir. Bunu istem dışı bir şekilde zaten yapmaktayız. Bunu her yapışımızdaysa, beynimiz gözlerimizin bu odaklanma hareketlerini bilgiye çevirip, bize nesnelerin uzaklıklarını söylemektedir. Fakat biz tam olarak bunun farkında olmamaktayız.
Nesnenin Kendi Çapındaki Konumlanma Şekli
Gerçek hayatta olan nesneler aslında 2D yüzeylerden oluşmuş olan 3D objeler olmaktadır. Bir nesnenin X, Y yüzeyini gözlerinize doğru çevirerek Z eksenindeki derinliği X,Y eksenlerinin arkasına saklansa da o nesne bizlere 2D olarak görünmektedir. Fakat burada gözlerinizin ve kendinizin hareketi devreye girmektedir. Hareket edildiği zaman X, Y eksenlerinin arkasında kalan Z derinliğini gördüğümüz zaman objenin yine üç boyutlu bir şekilde olduğunu fark etmekteyiz. Burada da kendi hareketimizi işliyoruz.
Paralax
Seyahat ederken camdan baktığınız zaman size yakın olan bölgelerin hızlı, uzak olan yerlerin ise yavaş bir şekilde görüş alanında çıktığını her daim fark etmişsinizdir. Buna da paralax denilmektedir. Alan derinliğini çözebilmeniz için Paralax’a ihtiyacınız vardır. Nesneler yavaş bir şekilde yakın alandan çıkmasının nedeni ise, ışığın oluşturmuş olduğu perspektif algılardan kaynaklanmaktadır. Perspektif ve perspektif algısı da iki ayrı bir konu olmaktadır.


Leave a comment